jenn

food4fit

Annons

Intervallträning utomhus

Istället för att inta gymmet som man ändå gör rätt många gånger i veckan så flyttade jag och Anna ut passet utomhus, till Pildammsparken här nära mig. Det har varit fint väder och uppehåll, dock endast 6-7 grader men så länge solen var framme var det ok. Vi håller tummarna att det är ännu varmare den 6:e Maj då vi ska deltaga i Toughest tillsammans. 

Inför tävlingen så blir det mycket intervallträning, kondition helt enkelt och att hålla igång musklerna. Vi hängde lite armgång i Monkeybaren som finns här på ett av Pildammarnas utegym men innan dess sprang vi på de fantastiska kullarna och trapporna här vid scenen.

Har ni inte varit här så gå dit och träna! Perfekt när man sprungit ett eller två varv runt pildammarna att sticka hit och köra intervaller eller annan kul träning. 


Vi sprang några varv på kullarna, sen avslutade vi med att hoppa upp för de stora trappstegen och snabba fötter på små trappstegen. 

Maten blev sent idag då jag var hemma från träning 19.30. Men enkelt och gott, tonfiskröra med diverse saker i (basen turkisk yoghurt). Picklad rödkål, zucchini, avokado, ägg, vitkålssallad och tomat till. Mums! Blev även en stor fruktsallad till efterrätt med vattenmelon, honungsmelon, kiwi och pomelofrukt, allt för att säkra vitaminin/näringsintag.

Annons
Kommentera (1)

Kommentera

Se fler...

Anmäld och klar! Bättre sent än aldrig. 

Nu har jag väntat in i det sista, det fick bli en spontananmälan detta år, dvs inte mycket förberedande träning. Jag har nämligen anmält mig till att deltaga i Toughest här i Malmö och tävling går av stapel nästa lördag igen 6/5! Jag har varit sugen på detta redan förra året men det blev aldrig av och detta kommer vara min första gång någonsin att göra något sånt här. Det blir helt enkelt min prova på gång och kanske får jag lite blodad tand och vill göra om nästa år. Men jag ska erkänna att redskap på gympalektionerna i skolan var min största rädsla och jag är lite feg när det kommer till sådant man kan slå sig på. Så detta är ju perfekt, eller? Haha. 8 km och 40 hinder att ta sig igenom. En av de största anledningarna att göra detta är just för att utmana mig själva och mina rädslor.

Sen har jag kanske inte tränat mig i toppform inför detta men jag har ju inte legat på latsidan heller. Sedan årsskiftet så har jag tränat allt mellan 3-6 ggr i veckan beroende på hur hälsan varit. Vissa veckor mindre pga förkylningar eller att jag inte kunnat ta tiden när jag har barnen. Senaste 7 dagarna har jag fått till 6 dagars träning och jag har övergått mer från tuff styrketräning till kondition. Det är intervallträning på löpbandet som gäller, samt lättare styrka för att hålla igång musklerna och mycket egenkroppsstyrketräning. Ikväll blir det lite kondition till sen så ska jag och Anna (den andra morsan jag ska springa med) träna på repen inne på gymmet samt monkeybars. De tekniska bitarna och hindrena har jag tränat endast 2 ggr detta år i princip men bara genom att ha tränat mer styrketräning för överkroppen så har jag nu för första gång i mitt liv lyckats klättra upp och ner från rep, lyckats ta mig över monkeybaren (armgång) utan större problem och den känsla av frihet och kontroll på sin kropp är så härlig och en av anledningarna att man fortsätter i rätt riktning.
(Bild lånad).


Jag är nervös bara jag tänker på hindrena, låg i sängen igår kväll och tänkte på några av dessa 40 hinder och pulsen gick upp. Tror inte jag tagit mig vatten över huvudet för även en otränad person kan deltaga, där finns straffrundor men jag är fruktansvärt envis och ställer oftast höga krav på mig själva så jag vet att jag kommer prova på alla hindrena. Inne på Toughest Lab har jag inte ens vågat mig på hälften men jag tänker när man väl står där och ska hoppa trampolin ut i det kalla havet eller springa upp för den sista rampen, då kommer jag göra det av ren envishet. Sen får det bära eller brista men ta mig igenom loppet kommer jag göra vilket som. Ska inte räkna straffrundor, kommer räkna med de hindrena jag faktiskt klarar och sen klappa sig själva på axeln vid målgång. 

Annons
Kommentera (0)

Kommentera

Nyttobollar Grundrecept

Jag tänkte dela med mig av mitt recept på de klassiska nyttobollarna som vi så ofta gör här hemma jag och barnen, eller som jag rullar ihop lite snabbt när jag får kaffegäster. Grundreceptet utgår jag ifrån och sen brukar jag mixtra med smaker och olika tillägg som ger annan konsistens. Dessa är både sockerfria (fria från tillsatt socker, men innehåller såklart naturliga sockerarter från dadlar och havregryn), glutenfria och mejerifria. 

Du behöver:

  • 70 g valnötter (alt. Sötmandel eller annan nöt ni föredrar men jag gillar valnötter bäst).
  • 70 g havregryn (gärna eko).
  • 15 st färska dadlar (finns i kyl i matbutiken, viktigt att det är färska och ej torkad variant).
  • 2 msk kakao (använd fairtrade eller raw helst).
  • 2 msk starkt kallt kaffe (vill ni absolut inte ha kaffe i så tillsätt 1-2 msk vatten men kaffe rekommenderas).
  • 1 krm vaniljpulver (rent pulver från vaniljstång).

OBS! Nötallergiker – byt till havregryn eller använd exempelvis en del solrosfrön istället.

Tillvägagångssätt:

  • Kärna ur dadlarna och lägg i matberedaren, mixa till slät massa tillsammans med 2 msk kaffe. Tillsätt kakao och vaniljpulver och mixa lite till.
  • Mixa nötterna relativt finmalet, vid sidan av. Mixa sedan ner havregrynen i slutet då denna gärna kan vara lite mer grovmixad.
  • Ha i det torra i mixerbunken med dadelmassan och kör på lägre hastighet tills det att allt blandats väl.
  • Rulla i riven kokos till ca 15 små chokladbollar!

Avnjutes helst direkt! De går att ha i kylen men smakar bäst nybakade. De kan upplevas lite kladdigare i början men efter att ha stått i kylen så sväller grynen lite och bollarna blir fastare i konstisens dagen efter eller redan efter någon timma. Känns de för kladdiga och mot förmodan inte skulle kunna rullas, mixa bara lite havregryn eller nötter och ha i smeten och mixa samman en gång till. 

I denna variant hade jag i smulad majskaka ifrån Risenta (den med havssalt, chia). Det gav ett härligt tuggmotstånd och med smak av popcorn emellanåt. 

Nyttobollar går att variera i all oändlighet. Några av mina favoriter är att byta ut kaffet mot 2 msk pressad apelsinjuice och apelsinzest från en hel apelsin. Eller varför inte lakritsbollar? Byt kakao och kaffe mot lakritspulver istället. 

 

Annons
Kommentera (0)

Kommentera

Toughest training – med barnen 

Det är Påsklov för de flesta och efter en helg med bara godsaker från fredag morgon till lördag kväll så kändes ett Toughest Family pass passande för oss 3.

Det var många familjer där idag så Oscar fick jobba extra hårt med att sätta upp stationer till oss alla. En till varje familj och sedan roterar man tills man kört igenom alla övningar x 45 sekunder/övning. Det var allt ifrån battle rope, kast med viktsäck, jägarvilan, monkey bar och över/under hinder samt springa upp för rampen. Vi fick starta med fri lek innan och även efteråt, men efter var barnen mest sugna på att gå ut i det fina vädret. 

Vi hade packat med oss överdragsbyxor samt lite fika, men det blev även inom Netto för att bättra på fikat. Sen promenerade vi ner till Beijers park som ligger en minut därifrån och startade med fika innan lek. Skönt när solen kikade fram på oss, när vi åkte iväg vid 9.00 i morse så var det bara 1-2 grader ute men nu hade det varje fall gått upp till 6-7 plusgrader. 

Nu har vi varit hem om och ätit lite lax och pasta, laddar batterierna i soffan innan vi ska ut på lite lekplats igen men denna gång vid oss. Får passa på medan solen är framme. Jag lyckades klämma in 15 min arm/axel/rygg träning här hemma innan maten för att köra slut på armarna ordentligt. Imorgon bitti nalkas ett spinningpass så då kan det kvitta om armarna är helt slut. 

Ska jag delta i Toughest 6:e maj, eller ska jag ej… det är frågan. Brukar gilla att anmäla impulsivt, så vem vet. 

Annons
Kommentera (0)

Kommentera

Glad Påsk

Jag kickade igång denna Påsk med en 6 km powerwalk i det något kyliga vårvädret innan barnen skulle komma hem. Klockan 10.00 knackade det på min dörr och där stod de med leendet på läpparna. En vecka utan de känns mer påtagligt vissa veckor än andra, denna gång kändes det verkligen som vi hade saknat varandra extra mycket. Det blev många pussar och kramar vid dörren innan vi drog igång med påskäggsjakt hemma i lägenheten. Jag förklarade för de om fågel, fisk och mittemellan sen fick de leta i de olika rummen. Olivia ville mest jag skulle berätta för henne vart jag gömt ägget men Milian var mer tålmodig. Glädje när äggen hittades! 

Vi tog oss till min gamla hemstad, till barnens morfar för att fira lite Påsk idag. Bror med familj är också här och min lillasyster har kommit ner från studierna i Karlskrona. Påskhelg innebär mycket mat och vi har hunnit få i oss både sill, ägg, varmrätt och efterrätt plus lite godis från godisäggen de hittade här. Men innan matracet startade så var jag en sväng med barnen på lekplats för att rasta oss alla. Man mår bäst av att röra på sig en dag som denna när det blir mycket mat och stillasittande annars. 

Min fina pojk. Du kommer växa upp till den finaste mest omtänksamma mannen. Ett hjärta av guld.

Båda barnen ville gunga ”bebisgungor” och vi körde räknelek för att få hög fart. Dvs jag gav de ett räknetal var och svarade de rätt så fick de hög fart, sen tvärtom. Älskar att höra deras glädjetjut när jag svingar de högt upp i luften.


– En orm, sa Olivia. 


Hemma hos min pappa blev det påskäggsjakt både för stora barn och små! Vissa ägg hittades fortare än andras och vissa hade mer tålamod än andra. Slutet gott, allt  gott.

Älskade flicka, med bus i blicken och som älskar att synas och höras. Du är i centrum och kommer alltid äga den där stora delen i mitten av mitt hjärta, tillsammans med din bror.

 

GLAD PÅSK ALLESAMMANS. Hoppas ni också får njutit med nära och kära.

Annons
Kommentera (0)

Kommentera

stats